رول بولت چیست؟ آشنایی با سایزبندی رول بولت و انواع آن
رول بولت چیست؟ آشنایی با سایزبندی رول بولت و انواع آن

رول بولت وسیله یا ابزاریست معمولا ازجنس فلز (آهنی) مجموعا متشکل از یک عدد پیچ  (screw) عمدتا سر مخروطی شکل ، یک عدد لوله استوانه ای شکل چاک دار به همراه یک عدد مهره و یک عدد واشر. | اگر قصد خرید رول بولت دارید اما مشخصات فنی آن را نمی دانید ادامه مقاله را بخوانید. این ابزار (رول بولت) بعضا با نام های انکر بولت‚ اکسپنشن بولت نیز شناخته می شود. انکربولت بر حسب نیاز مصرف کننده و موقعیت و نوع مصالح محل مورد نظر جهت کاشت رول بولت , دارای انواع و مدل های گوناگونی می باشد از جمله رول بولت غلاف معمولی , رول بولت غلاف کوتاه یا H.S.A , رول بولت سر شش گوش یا H.S.L , رول بولت سقفی یا لوستری ، رول بولت توخالی , H.K.D ,رول بولت شیمیایی , رول بولت پروانه ایی یا اسپرینگ و …

کاربرد رول بولت

  • از رول بولت ها در صنعت ساختمان و سازه جهت ایجاد صفحه پایه اتصال به وفور استفاده می شود.
  • از رول بولت ها در صنایع مکانیکی در تاسیسات و مخازن جهت اتصال مخازن به زمین نیز استفاده می شود. همچنین در تهویه مطبوع نیز برای اتصال به سقف و ستون های بتنی استفاده زیادی دارند.
  • رول بولت ها در صنایع برق و در دکل های برقی برای اتصال کلمپ ها و ساپورت ها به دکل مورد استفاده قرار میگیرند.
  • استفاده از رول بولت در ایجاد ریل و اتصال ریل و گارد ریل بسته به نوع ریل مرسوم است.

نحوه استفاده از رول بولت

برای ایجاد یک بیس کاری جهت اتصال و جوش دادن تیر آهن ها، میل گرد ها، نبشی ها نیاز به یک صفحه بیس می باشد که این صفحه باید به بتن در پی ساختمان اتصال داشته باشد. برای اتصال این بیس که معمولا یک صفحه فلزی است از رول بولت استفاده می شود. طریقه استفاده رول بولت بدین صورت است که ابتدا سر مخروطی پیچ را به داخل سوراخ ایجاد شده در بتن یا سنگ وارد می کنند. سپس با بستن مهره رول بولت به تدریج استوانه چاکدار توسط واشر به سمت داخل رانده شده و بر روی سر مخروطی چاک آن باز شده و این استوانه به تدریج افزایش حجم می دهد.

بدین صورت رول بولت در سمت داخلی با افزایش حجم استوانه و در سطح خارجی از طریف مهره و واشر گیر کرده و اتصال محکم می شود.

مراحل کاشت رول بولت

اگر قصد کاشت انواع رول بولت را دارید ابتدا باید در مورد سازمان درونی رول بولت اطلاعات کافی داشته باشید و پس از آن اقدام به کاشت رول بولت کنید. فراموش نکنید که رول بولت انواع متفاوتی دارد و هر نوع از آن بهتر است در حیطه مخصوص به خود به کار برده شود چرا که تولیدی های پیچ و مهره و رول بولت با توجه به محیط و کاربرد رول بولت از مواد اولیه و محیط آزمایشگاهی متفاوتی در تولید رول بولت استفاده می کنند.

مرحله اول : ایجاد حفره و سوراخ در محل کاشت رول بولت

مرحله دوم : کارگذاشتن رول بولت در حفره ایجاد شده و اتصال کار مورد نظر به آن

مرحله سوم : گرداندن مهره رول بولت در جهت عقربه های ساعت به وسیله آچار و عمل نمودن رول بولت

میزان بار مستقیم در دو راستا بر انکر بولت ها وارد میشود :

رول بولت چیست؟

1- بار کششی:

در صورت بار کششی وارده بیش از حد توان رول بولت باشد سه مدل شکست ایجاد میشود

۱-۱ خارج شدن رول بولت (پول اوت pull out ) بدون آسیب به صفحه پلیت و ماده پایه

علت : استفاده از رول بولت نامتناسب و یا غیر استاندارد

راه حل : استفاده از رول بولت استاندارد سایز بزرگتر

۱-۲ شکست صفحه پلیت و جدا شدن از رول بولت بدون جابجایی رول بولت

علت : استفاده از صفحه فلزی نامتناسب با بار وارده (ضخامت کم)

راه حل : استفاده از صفحه پلیت با ضخامت بالاتر

۱-۳ شکست بتن به صورت مخروطی

علت : کوتاهی طول انکر بولت به نسبت مقاومت بتن

راه حل : استفاده از انکر با ارتفاع بیشتر در این مورد چون تغییر ارتفاع در انکر مکانیکی یا رول بولت وجود ندارد باید انکر شیمیایی یعنی یعنی استفاده از بولت یا راد با ارتفاع بیشتر به همراه چسب کاشت دو جزئی استفاده شود.

2- بار برشی

باری که با زاویه ۹۰ درجه بر روی انکر بولت وارد میشود و در صورت وارد شدن بار بیش از توان برشی انکر بولت باعث شکست آن میشود.

عوامل موثر در طراحی کاشت بولت

در سه بخش اصلی :

  • ویژگی های سازه پایه
  • ویژگی های سازه جدید ( سازه ای که قرار است با استفاده از بولت ها برپا شود )
  • انواع بار سازه

۱- ویژگی‌های سازه پایه (موجود) :

 

این ویژگی ها اعم از ابعاد و جنس ماده تشکیل دهنده سازه می باشد . درباره ابعاد می توان اهمیت این موضوع را در ارتباط مستقیم آن با تعیین تعداد و نحوه کاشت ( شکل قرارگیری ) بولت ها دانست . جنس ماده تشکیل دهنده سازه پایه نیز که در اغلب موارد بتن می باشد بسیار در تعیین تمامی ویژگی های اساسی کاشت بولت اعم از تعداد نحوه قرارگیری میزان باربری و اصولاً امکان اجرای عملیات بسیار تعیین کننده می باشد و از این روست که داشتن اطلاعات دقیق از جنس و ویژگی های سازه پایه بسیار ضروریست.

۲- ویژگی های سازه جدید :

ویژگی های سازه جدید در واقع تعیین کننده انتظارات ما از طراحی و اجرای عملیات کاشت بولت است . این بدین معناست که ما با دانستن اینکه به چه منظور و برای رفع چه نیازی به چه شکل می خواهیم از روش کاشت بولت استفاده کنیم اطلاعاتی را در اختیار خود قرار می دهیم که برای طراحی دقیق بولت ها ضروری است . در این زمینه یک مثال می تواند برای روشن تر شدن موضوع مفید باشد ، تصور کنید می خواهیم یک تیر چراغ برق در جایی که پایه مناسب برای آن از پیش تعبیه نشده نصب کنیم . در این مثال آگاهی از ویژگی های تیر چراغ مورد نظر برای نصب نخستین اطلاعاتی ست که ما باید با دقت تعیین کنیم و برای طراحی کاشت بولت ها در اختیار داشته باشیم .

۳- انواع بار سازه ای:

منظور از بار سازه نیروهایست که ترکیب کلی سازه جدید ما یعنی سازه متصل شدهد توسط کاشت بولت به سازه پیشین را تحت تاثیر قرار می دهد . این نیروها متاثر از ویژگی های هر دو بخش پیشین و محدودیت های ما در زمینه های مختلف اعم از نوع و مقدار مصالح مورد استفاده می باشند و تعیین دقیق این نیروها با استفاده از روش های تحلیل سازه و همچنین رجوع به استانداردهای کاشت بولت میسر می شود.

این بارها به دو دسته تقسیم میشوند

بارهای استاتیکی

به بارهای ثابت و مرده در ساختمان میگویند که در طول زمان میزان بار تغییر پیدا نمیکند مانند وزن خود سازه به همراه تجهیزات نصب شده. بارهای زنده مثل برف و باران جزو بارهای استاتیکی محسوب میشود زیرا به آهستگی اثر میکند

بارهای دینامیکی

بارهای دینامیکی به بارهایی گفته میشود که بر اثر گذر زمان تغییر میکند

بار لرزه ای

مانند زلزله که نیروی دینامیکی بر سازه وارد میکند.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.