پیچ 8.8 چیست؟!
پیچ 8.8 چیست؟!

پیچ 8x8 به یک نوع خاص از اتصالات سریع مشهور است که در انواع مختلف برنامه‌ها به کار می‌رود، ویژگی اصلی آن شافت مته‌دار و یک حفره حلزونی است که اطراف آن پیچیده شده است. نام "8x8" به ابعاد پیچ اشاره دارد که هر دو قطر و طول آن 8 واحد است. این پیچ‌ها معمولاً با واحد‌های میلیمتر یا اینچ اندازه‌گیری می‌شوند، بسته به سیستم استفاده شده.

طراحی مته‌دار پیچ 8x8 این امکان را فراهم می‌کند که از طریق فراهم کردن در یک ماده و نگه داشتن آن، اتصال قوی و ایمن بین دو یا چند شیء ایجاد شود. پیچیدگی، یا فاصله بین هر مته، بر توانایی پیچ در گرفتن و اتصال مواد به طور موثر تأثیر می‌گذارد.

پیچ 8x8 در صنایع ساخت و ساز، چوب‌کاری، خودروسازی، و الکترونیک و غیره به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توان به این پیچ‌ها انواع مختلف مواد و روکش‌ها اعمال کرد تا مقاومت به زنگ زدگی، قدرت و دوام آنها را افزایش دهد. understanding شناخت ویژگی‌های پیچ 8x8، مانند مته‌زنی و سازگاری مواد، برای انتخاب نوع مناسب برای وظایف خاص حیاتی است. به طور خلاصه، پیچ 8x8 یک عنصر چندجانبه و اساسی در زمینه‌های مختلف است که نقش حیاتی در ایمن کردن و اتصال مواد به صورت کارآمد ایفا می‌کند.

پیچ 8.8 چیست؟!

اگر قصد خرید پیچ و مهره را به منظور مصرف در پروژه های ساختمانی و یا صنعتی دارید، پیچ 8.8 که در ایران به پیچ خشکه نیز معروف است، یکی از بهترین گزینه های پیش روی شما جهت انتخاب از میان انواع پیچ ها می باشد.

 پیچ های مورد استفاده در صنعت و یا سازه های مختلف، دارای کلاس یا گرید هستند. در واقع عدد 8.8 نشانگر گرید پیچ است و این نوع پیچ جزو دسته پیچ شش گوش است.

پیچ 8.8 معمولاً در کاربردهایی که به استحکام بالا نیاز است، مانند صنایع ساختمانی، خودروسازی و هوافضا استفاده می شود. همچنین در ماشین آلات و تجهیزاتی که در معرض بارهای سنگین و ارتعاش هستند استفاده می شود.

توجه به این نکته مهم است که استحکام پیچ تنها عاملی نیست که باید در هنگام انتخاب پیچ برای یک کاربرد خاص در نظر گرفت. سایر عواملی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از: اندازه، نوع رزوه و نوع سر پیچ و همچنین جنس سطح جفت و محیطی که پیچ در آن استفاده خواهد شد.

مقایسه پیچ 8.8 و سایر پیچ ها

در زمینه مقایسه پیچ ها با گریدهای مختلف می توان به چند نکته توجه کرد:

  • طول رزوه پیچ
  • گل پیچ
  • مقدار مواد بکار رفته در ساخت پیچ

پیچ پوریا

طول رزوه و گل پیچ خشکه در مقایسه با سایر پیچ های شش گوش - به استثنای پیچ آلن - تفاوت چندانی ندارد. اما اختلاف اساسی و مهم آن با پیچ های دارای گرید پایین تر (مانند پیچ 5.8) و یا بالاتر (مانند پیچ 10.9) در اصل جنس و مقدار مواد بکار رفته در ساخت آن است. بطوری که فولاد بکار رفته در ساخت پیچ خشکه دارای میزان کربن بیشتری از پیچ های 5.8 و پیچ های دارای گریدهای پایین تر است و البته در مقایسه با گریدهای بالاتر دارای میزان کربن کمتری نسبت به پیچ 10.9 است.

نوع مواد بکار رفته در ساخت پیچ، مهره و حتی واشر می تواند تا حد زیادی درجه سختی یا تنسایل (tensile) آنرا تعیین کند. معمولا گفته می شود که نخستین عامل مهم در این راستا درجه و میزان کربن موجود در فولاد بکار رفته است.

هر چه کلاس پیچ بالاتر میرود ترد تر شده و سختی بالاتری دارد. از کلاس های بالا در سوله سازی ها و عمران استفاده بسیار زیادی میشود. پیچ 8.8 معمولاً در کاربردهایی که به استحکام بالا نیاز است، مانند صنایع ساختمانی، خودروسازی و هوافضا استفاده می شود. همچنین در ماشین آلات و تجهیزاتی که در معرض بارهای سنگین و ارتعاش هستند استفاده می شود.

پیچ سایز 8.8

اندازه 8.8 به اندازه پیچ اشاره نمی کند، بلکه به ویژگی متریک درجه استحکام پیچ اشاره دارد. 8.8 به استحکام کششی پیچ اشاره دارد که با واحد مگا پاسکال (MPa) اندازه گیری می شود. پیچ با درجه استحکام 8.8 دارای استحکام کششی 800 مگاپاسکال است که آن را برای کاربردهایی که نیاز به استحکام بالایی دارند، مانند کاربردهای خودروسازی یا ساختمانی مناسب می‌کند.

وقتی نوبت به تعیین اندازه پیچ یا مهره می رسد، سیستم متریک استاندارد از ترکیبی از قطر اسمی و گام استفاده می کند که فاصله بین رزوه ها است. به عنوان مثال، اندازه رایج برای پیچ متریک M5x0.8 است، به این معنی که قطر اسمی آن 5 میلی متر و گام 0.8 میلی متر است. طول پیچ یا پیچ به طور جداگانه مشخص می شود.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.